Braconaj pe lacul Beresti 18.02.2017

februarie 21st, 2017

Actiune de monitorizare desfasurata alaturi de jandarmii de la IJJ Bacau, pe lacul Beresti. S-au gasit si scos 12 plase monofilament, in lungime totala de aproximativ 800 metri.

DSCN1526

DSCN1522

DSCN1474

Totusi, noi cum pescuim?

februarie 13th, 2017

ANPA a sters de pe site-ul web propunerea de ordin privind pescuitul sportiv, precum si acea lista arbitrara cu AJVPS-uri care erau singurele unse de Dumnezeul vanatorii sa incaseze cati bani vroiau dumnealor de la pescari.
ANPA a publicat urmatorul anunt:
„Până la emiterea de către Agenția Naționala pentru Pescuit și Acvacultura a permiselor de pescuit recreativ pentru anul 2017, pescuitul recreativ in habitatele piscicole naturale, cu excepția Rezervației Biosferei Delta Dunării, se va desfășura pe baza permiselor de pescuit recreativ care au avut valabilitate in anul 2016.”
Anuntul nu e lamuritor pentru viitorul pescuitului in Romania, si nici pentru un cei care n-au avut permis anul trecut si doresc sa isi faca anul asta, dar cu putina rabdare speram sa se faca lumina.
Raman doua intrebari:
1. ce forte oculte au pus capat circului cu incasari de bani in baza unor contracte din ’83 toamna ?
2. pescarii care au cotizat de voie de nevoie la paznicii de vanatoare, ce fac acum ?16711699_385088305200482_2945698099119076802_n

Haos la Ministerul Agriculturii si ANPA

februarie 9th, 2017

Ministerul Agriculturii şi ANPA propun a patra variant de proiect de ordin privind practicarea pescuitului recreativ. Deşi iniţial planul MADR & ANPA & AGVPS părea “genial” fiind avansate modificări legislative şi propuneri care să asigure pensia pentru toţi paznicii de vânătoare de la Gheorghiu Dej – Ceauşescu – Năstase şi până în prezent, se pare că totuşi libertatea de exprimare şi legislaţia privind transparenţa dăunează grav “socotelii de acasă”. Astfel MADR propune zilele acestea a VI-a variantă de proiect de ordin privind practicarea pescuitului recreativ.

Partea bună constă în faptul că agenţiile guvernamentale sunt oarecum receptive la propunerile asociaţiilor de pescari, care s-au dovedit deosebit de combative, partea proastă e ca variant a VI-a a proiectului de ordin e un ghiveci fermentat.

Ce modificări a acceptat Ministerul Agriculturii:

– a revizuit de o manieră rezonabilă punctajul acordat pentru numărul de membri al asociaţiilor
– a renunţat la cei 25% din cotizaţiile încasate de asociaţii
– a acceptat conceptul de pescari neafiliaţi şi a aceptat să elibereze în mod direct permise de pescuit
– pescuitul pe Dunăre şi în Marea Neagră e liber (nu se atribuie zone de pescuit aici) (fapt care totusi prejudiciaza asociatiile din judetele riverane);
– a crescut punctajul pentru activitatea desfăşurată până în prezent de asociaţiile cu rezultate, în cadrul procedurii de evaluare pentru administrarea zonelor de pescuit;

Restanţe majore:

– acordarea prevederilor din proiectul de ordin cu acte normative superioare;
– nu există o corelare între resursele evaluate şi suprafaţa şi numărul zonelor de pescuit solicitate;
– nu a clarificat ce este cu aceste “noi” contracte din anii ’80 de utilizare a resursei acvatice, proaspăt intrate în vigoare, precum şi legalitatea lor
– condiţionează paza obiectivelor cu personal propriu, favorizând intenţionat asociaţiile de vânătoare;
– nu este elucidat modul de raportare al capturilor aferent fiecărei zone de pescuit;
– menţine punctaje irelevante, acordate strict în baza activelor deţinute de asociaţii, favorizând în mod intenţionat asociaţiile de vânătoare;
– nu include o evaluare a tarifelor propuse de asociaţii, lăsând la libera alegere a asociaţiilor cunatulumul cotizaţiei şi a taxelor de acces;
– nu prezintă un plan de măsuri clar pentru a permite apariţia de noi asociaţii de pescari, atât în prezent cât şi în viitor.

Realitatea este că măsurile necesare managementului eficient al tuturor zonelor de pescuit depăşesc posibilitatea asociaţiilor, iar acele asociaţii care îşi închipuie că pot gestiona în mod legal şi corespunzător cu prevederile contractuale numeroase zone de pescuit, sute de kilometri de râuri şi zeci de lacuri, vor eşua lamentabil.

FIR INTINS, PESCARI BĂCĂUANI !

februarie 5th, 2017

16388062_684381831742157_5551089911022047144_n

 

Pe facebook  a circulat o informaţie transmisă sub forma imaginii alăturate, informaţii care necesită clarificări :

1. AJVPS Bacău este într-adevăr o organizaţie neguvernamentală, o asociaţie, dar nu este “singura asociaţie legal constituită, pe raza judeţului”. Pe site-ul Ministerului Mediului  este publicată lista asociaţiilor de pescuit sportiv din întreaga ţară, iar in Bacau sunt urmatoarele asociatii: poziţia 25 – Societatea Vânătorul şi Pescarul Sportiv Bacău, poziţia 48 – AJVPS Bacău, poziţia 196 – Centrul Regional de Ecologie Bacău.

2. AJVPS Bacău la fel ca majoritatea AJVPS-urilor din ţară a fost favorizat premeditat  cu o modificăre de lege care spune că pot elibera permise beneficiarii contractelor de utilizare a resurselor acvatice vii. Intâmplarea face ca această modificare legislativă să apară tocmai atunci când au fost scoase de sub tejghea şi scuturate de praf contractele de utilizare a resurselor acvatice vii ale AJVPS-urilor, încheiate înainte de 1989.

Contractul în baza căruia AJVPS Bacău se preocupă aşa cum ştie toată lumea de gestionarea fondurilor piscicole, poartă numărul 103/47/1988. Adică din 1988 şi până în prezent paznicii de vânătoare s-au dat de ceasul morţii de n-a mişcat picior de braconier, s-au făcut zeci de populări şi s-a promovat etica pescuitului sportive. In baza acestui contract AJVPS are numeroase alte obligaţii, dar vom reveni şi asupra acestor detalii. Obligaţiile şi activitatea în domeniul pescuitului recreativ ale AJVPS Bacău, la fel ca şi contractual din 1988, sunt o glumă proastă.

CRE Bacău consideră abuzive aceste manevre de culise prin care, la nivel naţional, se încearcă resuscitarea artificială a tuturor AJVPS-urilor, fără a discerne între rezultatele în domeniul pescuitului recreativ înregistrat de diferite asociaţii. Vom reveni cu detalii atât despre contractele AJVPS din anii ‘80 cât şi despre activitatea ANPA.

PS: Va recomandam sa fiti atenti si informati. Fir întins, pescari BĂCĂUANI !

ANPA : „Să se revizuiască primesc, dar să nu se schimbe nimic !”

februarie 4th, 2017

DSC_2934

In urma observaţiilor formulate de numeroase asociaţii de pescuit recreativ, ANPA propune o nouă variantă de proiect de ordin pentru practicarea pescuitului recreativ şi pentru atribuirea zonelor de pescuit recreativ. Faţă de noua propunere a ANPA, reţinem următoarele aspecte:

1.       “Documentațiile depuse de solicitanți pentru încheierea contractelor de utilizare a resurselor acvatice vii în scop recreativ, vor cuprinde obligatoriu planul de management pentru exploatarea durabilă prin pescuit recreativ a resursei acvatice vii pentru zonele de pescuit recreativ solicitate.”

 

Referitor la ZONELE DE PESCUIT:

 

Grila de evaluare propusă punctează asociaţia, fără să se facă o corelaţie cu caracteristicile zonei de pescuit.

Sa presupunem că asociaţia A dispune de resurse (pază/maşini/active etc) şi întruneşte 80 de puncte, iar asociaţia B are resurse mai modeste şi întruneşte 70 de puncte. Dar asociaţia A solicit încredinţarea a 6 zone de pescuit, în timp ce asociaţia B solicită doar 2 zone. Conform sistemului de evaluare propus, asociaţia A va câştiga toate zonele de pescuit, deşi este posibil ca resursele asociaţiei A raportate la 6 zone să fie mai dispersate decât resursele asociaţiei B raportată la doar 2 zone de pescuit.

2. „Beneficiarii contractelor pentru utilizarea resurselor acvatice vii în scop recreativ au obligația să achite Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură o sumă egală cu 25% atât din valoarea cotizațiilor anuale încasate statutar pentru pescuitul recreativ corespunzător numărului de membri pescari recreativi ai asociației, cât și din tarifele de acces stabilite de fiecare asociație prin regulamentul propriu de desfășurare a activității de pescuit recreativ”

Referitor la COTIZAŢII ANUALE ŞI TAXE DE ACCES

Spre deosebire de sesiunea de atribuire derulată de ANPA în anul 2011, când se acordau punctaje diferite raportat la taxele de acces, grila propusă prin noul ordin nu face referire la nivelul taxei. Asociaţiile de pescuit vor impune arbitrar cotizaţii mari şi taxe de acces (pentru pescarii neafiliaţi sau cei care vor să pescuiască în zona altei asociaţii) şi mai mari. CRE Bacău consideră că prin evaluarea acestui criteriu se va genera concurenţă, astfel încât taxele perecepute pescarilor vor fi mai mici.

 

3 „Numărul mediu de membri pescari înregistraţi în documentele asociației

– până la 1.000 ( în această categorie se includ „start-up-urile”) – 10  puncte

– de la 1.001 la 3.000 – 15 puncte

– de la 3.001 la 5.000 – 20 puncte

 – mai mult de 5.000 – 25 puncte”

Referitor la “START-UP-URI”

                Deşi se acordă 10 puncte din oficiu pentru asociaţiile nou înfiinţate, sunt multe neclarităţi cu privire la modul în care sunt acestea încurajate, pentru ca restul criteriilor ii descalifica din oficiu.  Este din nou evident că evaluarea trebuie făcută raportat la zona de pescuit. O asociaţie nouă, mică, are şanse reduse de a prelua o zonă, chiar dacă optează pentru o singură zonă de pescuit, spre deosebire de o asociaţie mai mare care solicită atribuirea pentru toate zonele din judeţ.

4. „Capitolul 2: Scurt istoric a activităţii din ultimii ani ai asociaţiei de pescuit recreativ în zona/zonele de pescuit solicitate (se exceptează asociațiile de pescuit recreativ înființate în anul solicitării „start-up-urile”); 2.1.Evoluţia resurselor acvatice vii, pe specii; 2.2. Investiții realizate în domeniul pescuitului recreativ; 2.2. Activităţi de înbunătăţire a condițiilor de mediu, de pază și control efectuate în scopul protecției resursei acvatice vii ; 2.3. Unități de acvacultură înregistrate în RUA destinate producerii și creșterii peștelui și pescuitului recreativ; 2.3. Populările cu puiet de peşte efectuate ( cantități anuale și pe specii, larve, puiet predezvoltat, cuiburi embrionate); 2.4. Evoluţia numărului de pescari recreativi ai asociației pe ultimii ani; 2.5. Acțiuni realizate de educare a pescarilor recreativi pentru protecţia resurselor acvatice vii şi a mediului acvatic.”

 II.2 Capitolul 2 max.5 puncte 5

 

Referitor la EVALUAREA ACTIVITĂŢII ASOCIAŢIEI DIN ULTIMII ANI:

 

Se pare că pentru ANPA cel mai puţin contează ce au făcut asociaţiile care solicit zone de pescuit în ultimii 5 ani, deşi acest criteriu ar trebui să aibă o importanţă covârşitoare. Toate cele 5 criterii mai sus enunţate sunt evaluate cu doar 5 (cinci) puncte din 100. CRE Bacău consideră că activitatea desfăşurată în ultimii ani este o oglindă şi un indicator despre ce va face asociaţia solicitantă pentru pescari şi terbuie punctată ca atare.

 

5. „Valoarea activelor:

–          mai mici de 500.000 lei max. 5 puncte

–          între 500.000 – 1.000.000 lei max. 10 puncte

–          peste 1.000.000 lei max. 20 puncte”

Referitor la VALOAREA ACTIVELOR

In continuare ANPA favorizează AJVPS-urile printr-un criteriu lipsit de relevanţă, în condiţiile în care atât activele cât şi resursele tehnice sunt destinate gestionării fondurilor de vânătoare.

 

                In concluzie ANPA a primit să se revizuiască proiectul de ordin, dar să nu se schimbe nimic, în condiţiile în care ideea de la care s-a plecat, aceea de a favoriza AJVPS-urile, rămâne valabilă. Pentru un viitor al pescuitului recreativ  aşa cum vedem după graniţa de vest a României, este necesar să fie încurajate asociaţiile noi, asociaţiile mici, şi să existe zone de pescuit raportate la capacitatea lor, unde acestea să-şi poată desfăşura activitatea. Este necesar să se ţină cont de rezultatele asociaţiilor înregistrate până în prezent (populări, educaţie, curăţenie, promovare, pază etc.) şi să fie punctuate adecvat.  Este necesară o corelare clară între numărul de zone de pescuit solicitate şi capacitatea solicitantului ( de ex. pentru fiecare zonă de pescuit solicitată suplimentar să se aplice un coeficient de reducere a punctajului asociaţiei). Este necesar şi ca zonele de pescuit să fie corect desemnate, având în vedere corpurile de apă şi posibilitatea migraţiei, precum şi dimensiuni relative egale.

Şi este necesar să se şteargă din mintea şi intenţiile celor de la Ministerul Agriculturii şi ANPA să favorizeze AJVPS-urile cu orice preţ, pentru a putea propune cea mai bună soluţie pentru viitorul pescuitului recreativ.

Raport de activitate CRE Bacau – 2016

februarie 4th, 2017

Va propunem un raport de activitate sintetic prin intermediul imaginilor surprinse in activitate, in anul 2016.

Defrişări în coada lacului Bacău.

februarie 3rd, 2017

Nu mai puţin de 43 de nuci dar şi zeci de alţi arbori şi arbuşti specifici zonei de luncă au fost tăiaţi pentru lemn de foc în coada lacului Bacău, în perimetrul sitului Natura 2000 “Lacurile de acumulare Buhuşi – Bacău – Bereşti”. Incepând cu anul 2006, de când CRE Bacău exercită custodia acestei zone protejate, nu ne-am confruntat niciodată cu astfel de tăieri masive.

CRE Bacău a depus plângere la Secţia 2 Poliţie, astfel incât poliţia şi reprezentanţi ai Ocolului SIlvic au evaluat paguba şi vor încerca să descopere vinovaţii, deşi nu s-au arătat foarte încântaţi de sesizarea primită.
După părerea pădurarului, raportat la numărul de arbori tăiaţi, drujbarii au avut de lucru o zi întreagă. Curios este faptul că nimeni nu a auzit sau nu a văzut cele întâmplate, deşi la doar câţiva metri, peste dig, este situat un post de pază al Protecţiei CIvile.
Chiar dacă vor fi prinşi, aşa cum s-a mai întâmplat şi în trecut, de cele mai multe ori astfel de fapte sunt trecute cu vederea de organele în drept, fiind considerate “mărunte”. La fel ca în cazul braconajului piscicol, cei vinovaţi revin mereu la vechile îndeletniciri.
Chiar dacă valoarea economică nu este impresionantă pentru autorităţi, considerăm că dispariţia a zeci de arbori tineri din zona de luncă este o mare pierdere, cu atât mai mult cu cât vorbim de o arie naturală protejată.
Oraşul Bacău este unul din puţinele oraşe care se bucură de o arie natural protejată de importanţă europeană pe raza sa, zona fiind apreciată de iubitorii de natură, ciclism, fotografie, sporturi nautice sau pescuit.
http://www.deferlari.ro/2017/01/bacaul-fotogenic.html

Foto aeriana: Adrian Macinca


 
Image 01 Image 01_  Image 02 Image 02_ Image 03 Image 03_ Image 04 Image 04_